دبیر جغرافیای فارس

دبیر جغرافیای فارس
اولین کسی که بر روی کره ماه قدم گذاشت که بود؟
نوشته شده توسط محمد مهدی جنتی در تاريخ جمعه 20 شهريور 1394برچسب:,

 نیل آرمستانگ فضانورد آمریکایی نخستین انسانی بود که بر ماه قدم گذاشت. فرود انسان بر ماه در بیستم جولای سال ۱۹۶۹ انجام گرفت.حدود 47سال قبل   

                  


نوع مطلب : ،
برچسب ها :
کره زمین چیست؟وچگونه بوجودآمده است؟
نوشته شده توسط محمد مهدی جنتی در تاريخ جمعه 20 شهريور 1394برچسب:,

کره ی زمین که مسکن و پناهگاه میلیون ها موجود زنده است با سرعتی معادل یکصد و شش(۱۰۶)میلیون کیلومتر در ساعت به دور خورشید می چرخد و این گردش کامل یک سال طول می کشد.در مورد به وجود آمدن کره ی زمین،دانشمندان معتقدند که کره ی زمین از توده های غبار خورشید شکل گرفته و کم کم سفت و محکم شد،اما هسته ی مرکزی زمین از مواد مذاب و داغی تشکیل شده که این مواد گاهی به صورت آتشفشان خود را نمایش می دهند.روی پوسته ی کره ی زمین لایه ی نازکی ازآب،سنگ و خاک قرار دارد که ما بر روی آن ها زندگی می کنیم و البته بیشتر سطح زمین را آب فرا گرفته و سهم خشکی ها بسیار کم است.


نوع مطلب : ،
برچسب ها :
کوههای مینیاتوری یا مریخی کجادیده میشوند؟
نوشته شده توسط محمد مهدی جنتی در تاريخ سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:,

درمنطقه چابهاردرمسیرجاده گواتر تپه ها وارتفاعات زیبایی دیده می شودکه به دلیل شباهت به سطح سیارات فضایی به کوههای مریخی و به خاطر زیبایی به کوههای مینیاتوری مشهورند نام آنها،"بدلند" یا "بد بوم" است. اين کوه ها از جنس سنگ هاي رسوبي با ترکيبات مارن، رس و آهک و به رنگ سفيد مايل به طوسي است که در اثر فرسايش، شيارهاي زيبايي بر آن ها ايجاد شده است.بارش شدید باران و بادها موجب تولد اشکال جدیدی در این بدلندها شده است. کوههای مریخی از 35 کیلومتری شرق چابهار آغاز و ده ها کیلومتر به طرف شرق ادامه می یابد. تصاویری که مشاهده میکنید درفروردین ماه94 توسط دوست عزیزم  وحید فیروزی جمع آوری شده است.


نوع مطلب : ،
برچسب ها :
بزرگترین کشورجهان کجاست؟
نوشته شده توسط محمد مهدی جنتی در تاريخ سه شنبه 17 شهريور 1394برچسب:,

کشور روسیه  بیش از ۱۷ میلیون کیلومتر مربع از سطح زمین را در بر گرفته است.قسمتی از این کشور در قاره ی اروپا و قسمتی از آن در آسیا قرار دارد.به همین دلیل،از غربی ترین تا شرقی ترین نقطه ی آن یازده ساعت متفاوت به رسمیت شناخته می شود.روسیه آن قدر وسیع است که وقتی خورشید در مسکو غروب می کند،در ولادی وستک-سواحل اقیانوس آرام-در حال طلوع است.


نوع مطلب : ،
برچسب ها :
بیشتر بدانیم
نوشته شده توسط محمد مهدی جنتی در تاريخ دو شنبه 16 شهريور 1394برچسب:,

1-دور کمر کره زمین40075کیلومتر است که خط استوا نام دارد.اگرشبانه روز پیاده روی کنیدیکسال طول می کشدتااین مسافت راطی کنید.

 2-حدود500 آتش فشان فعال روی زمین وجودداردوبیش تر آن ها زیردریاست.

3- طولانی ترین رودخانه ی دنیا رود « نیل » درمصراست که6670کیلومتر طول دارد. کوتاه ترین رودخانه رود « دی D » درایالات متحده ی آمریکااست که فقط 37 مترطول دارد.

4- لایه ی اوزون داخل لایه ی استراتوس می باشد که اشعه ی ماوراء بنفش خورشیدراجذب خودمی کندمانند کرم ضدآفتاب عمل می کند.

5-درفضا هم آتش فشان هایی وجوددارد. کوه اُلیمپوس درسیاره ی مریخ ، سه برابرکوه اورست کره ی زمین ارتفاع دارد.


نوع مطلب : ،
برچسب ها :
مرواریدسبز ارسنجان فارس
نوشته شده توسط محمد مهدی جنتی در تاريخ یک شنبه 15 شهريور 1394برچسب:,

 

مروارید سبز ارسنجان که به سنگ صبورمشهوراست تک درخت بنه ای است که برروی یک تخته سنگ بزرگ 6متری روییده شده است .استان فارس 4کیلومتری شمال غربی ارسنجان


نوع مطلب : ،
برچسب ها :
صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد
نويسندگان
مطالب اخير
آرشيو وبلاگ
لينک دوستان
برچسب ها